Albánie  Bosna a Hercegovina  Chorvatsko  Makedonie  Srbsko  Slovinsko  Kosovo  Černá Hora

Balkánské dobrodružství

Tomáš
18. 7. 2022
8 min. čtení
56x
1 komentářů

Cesta začala první den velkých prázdnin v 9 ráno, kdy jsem odjel autobusem do Katovic. Před cestou na samotné letiště jsem si šel ještě rozměnit albánské peníze (Leky). Let byl, až na dvouhodinové zpoždění v pořádku a v předvečer jsem se nacházel v Tiraně, kde po rychlé prohlídce jejich hlavního náměstí, které je pojmenováno po největším hrdinovi Skanderbergovi, jsem zamířil na hotel, který vlastnil starší pár, který byl velice milý a snídani vařil na jedničku. Hotel byl navíc příjemně v centru města.

Druhý den jsem vyrazil prvně na lanovku Dajti, což byla nejdražší atrakce v celé Albánii, ale i tak vyšla na 8 Euro, z lanovky i z hory Dajt, na kterou lanovka vedla byl nádherný výhled na celé město. Z lanovky jsem se přesunul do BunkArt, což byl turistický upravený bunkr, ve kterém byla hezky vypsána a předvedena historie Albánie, zejména z komunistického režimu. Následně jsem se nepřehlednou MHD dostal opět zpátky do centra města, kde jsem prošel další památky, jako například Národní muzeum a místní bazar. Večer jsem zakončil koupačkou v moři ve městě Drač, které je vzdálené od Tirany hodinu jízdy, město kromě moře toho moc nenabízelo, když opominu bezdomovce.

Třetí den byl ve znamení města Berat, kde dvouhodinová cesta neklimatizovaným autobusem byla pekelná, ale za tu cestu to zajisté stálo, tohle krásné město s osmánskou historií mi nabídlo kromě šíleného kopce na místní pevnost taky první kontakt s českými turisty, kteří, když slyšeli, kam se ještě chystám, mi vyjádřili plnou podporu a já tak mohl usínat s pocitem toho, že mám už fanoušky i mimo svojí rodinu a blízký okruh přátel.

Poslední den v Albánii byl odpočinkový, jelikož mě čekala tříhodinová cesta do města Ohrid v Severní Makedonii. Cesta byla v pořádku a já tak vstoupil poprvé v životě do téhle krásné země. Poprvé jsem se ubytoval v hostelu a z počátečních obav se stalo nadšení, že jsem poznal mladé lidi z celého světa, koupání v jezeře můžu jedině doporučit, stejně jako jejich pivo.

V Ohridu jsem zůstal pouze na jednu noc a hned ráno jsem se přesunul do Skopje, hlavního města Makedonie, ze kterého jsem měl smíšené pocity, připadalo mi to, jako kdybych přijel opět do Albánie, neslyšel jsem žádné náznaky slovanského jazyka. Poté mi teprve došlo, že jsem se ubytoval v albánské čtvrti, která je součástí velkého bazaru ve Skopje. Krom toho to tady bylo poprvé a naposled, co jsem na tomhle výletě zahlédl déšť.

6.7. Jsem po procházce v místní zoo vyrazil na autobusové nádraží, kde jsem nastoupil na autobus do města Prizren v Kosovu, čichal jsem nějaké problémy na srbských hranicích, když mi dali do pasu razítko Kosova, naštěstí mě obavy byly zbytečné. V tomto krásném městě jsem si nicméně udělal večerní procházku a chystal se na zítřejší odjezd do Prištiny.

A ráno se vyrazilo do Prištiny, hlavního města Kosova, kde krom mála toho nebylo co moc dělat, udělal jsem si aspoň fotku u sochy Billa Clintona, který je v Kosovu uctíván za osvoboditele. Po procházce městem jsem si důkladně schoval všechny suvenýry z Kosova a Albánie dolů do batohu, protože kdyby je Srbští celníci viděli, musel bych podle mého vysvětlovat, kde se tam vzaly. Noční autobus z Prištiny do Bělehradu byl pohodový, dokonce jsem se i vyspal, nervy byly zcela zbytečné, přejel jsem hranice v pořádku, nicméně vděčím naší ambasádě v Kosovu, která mi řekla, jak přesně postupovat.

Do Bělehradu jsem přijel v 6 ráno, takže po úvodním rozkoukání a snídani v Mekáči jsem se vydal na přezkoumávání města, zvláště bych zde doporučil místní pevnost či hrad, kde byl krásný výhled na tohle město, byl jsem rád, že jsem konečně slyšel jazyk, který se ve velkém podobal češtině, od místních jsem se dozvěděl, že mají Česko velice rádi a kromě Prahy znají třeba i Karlovy Vary.

Po krásně stráveném dni v Bělehradě jsem nasednul na noční vlak do Podgorici, který byl v pořádku a s dvouhodinovým zpožděním jsme dorazili na místo, ze začátku jsem si dal pořádnou sprchu a spánek na pokoji, který jsem po třech dnech nonstop cestování opravdu potřeboval, poté jsem v rychlosti prošel Podgorici, kde toho moc nebylo. Zatímco Skadarské jezero bylo opravdu nádherné, dovolil jsem si udělat hřích low cost cestovatele a pronajmul jsem si soukromou jízdu za 30 Euro, na kterou ovšem nikdy nezapomenu.

Po krásném dni číslo jedna v Černé hoře následoval den dva! Vydal jsem se do malebného města Kotor, které budu dále nazývat druhý Dubrovník bez velkého množství turistů :D. Po objevování tajemných uliček města jsem vylezl na horu, ze které byl vidět nádherný výhled nejen na město. Následně jsem se autobusem přepravil do Dubrovníku, kde jsem se večer vydal na procházku, moji jedinou, protože i přes to, že jsem extrovert, tak tolik lidí ve centru jsem nesnesl.

Další den jsem se vydal do města Gradac, kde jsem navštívil tetu a sestřenici, kteří zde trávili dovolenou. Ten jeden den u moře bodnul.

A je to tady, Bosna a Herzegovina! Na tuhle zemi jsem se opravud těšil, jedno odpoledne jsem prošel Mostar, kde se nachází krásný starý most <3. Poté už následovalo Sarajevo. Kde jsem měl hotel vysoko v horách za městem, vydal jsem se tam pěšky až z centra města (nevím, co mě to napadlo :D).

Po vystoupení z nočního autobusu v Záhřebu jsem se rozhodnul, že si ještě udělám dopolední výlet do Slovinska, přesněji Lublaně a vůbec toho nelituji. Krásný hrad, čisté centrum města, prostě cestovatelský ráj. Záhřeb ovšem toho nabídnul taky hodně. Nočním vlakem jsem potom dorazil domů, kde mě čekala má milovaná rodina <3.

Tomáš
Jmenuji se Tomáš a když se zeptáš mých kamarádů, tak ti o mně řeknout to, že jsem na ně až moc cestovatel :). Jsem z Ostravy a můj hlavní koníček je...Cestování.