Česká republika

171x
1 komentářů

Šumava a Bavorský les - Plechý, Roklan, Špičák

Možná vám tenhle cestolog příjde zvláštní, ale chci v něm naznačit, že představa a realita se často liší. Abych vás uvedla do situace: Jsem v 7.měsíci těhotenství a mám za sebou i krátký pobyt v nemocnici, neměla bych se tedy moc přepínat. Jenže co je moc se přepínat? Za normálních okolností nemám problém ujít 30-35 km, teď jsme museli trochu upravit plány.

Jak to reálně probíhalo? Jirka vždycky naplánoval trasu a já ji následně vzala do ruku, zhodnotila výškový profil a podobné detaily a trasu převorala.

Z čehož vyplývá, že máme vždy 2 trasy → verzi 1.0.0 (normální smrtelník) a verzi 1.0.1 (těhotenská lemra).

Samožřejmě přihodím pár postřhů a nechám na vás, ať se s tím poperete po svém 😉. Třeba se vám naše trasy budou hodit.

Nabídnu vám tři vrcholy (Plechý, Špičák, Roklan) a dva šťastné konce.

Jdeme na to? OK, máte to mít ...

Plechý

Plechý jak praví wikipedie je 1378 m vysoká hora ležící v pohoří Šumava na česko-rakouské hranici. Je to nejvyšší hora české části Šumavy. Jestli znáte projekt X-challenge, pak jste možná zaznamenali jejich loňskou výzvu Koruna Česka, kde bylo cílem zdolat v daném termínu 7 vrcholů nejvyšších českých pohoří. Na seznamu byla Sněžka, Praděd, Králičák, Lysá hora, Klínoves, Smrk a právě Plechý. Já jsem výzvu propásla, ale přišla mi jako dobrý nápad a tak si soukromě odmazávám vrcholy Koruny Čech dodatečně. Když už jsme byli na Šumavě, tak jsem si prostě musela tento vrchol vyšlápnout. No uznejte.

Plán trasy byl jednoduchý - nechat auto na parkovišti u Nové Pece a střihnout si okruh Plechý-Plešné jezero-Schwarzenberský pavební kanál. Asi jste postřehli z mapy, že kanál jsem vypustila z trasy, ale zůstal v plánu. Jen jsme k němu popojeli autem. A jsem za úpravu trasy ráda - vysvětlím brzy.

Od parkoviště jsme šli po zelené až k ledovcovému Plešnému jezeru, ve kterém je samozřejmě z důvodů ochrany přírody zakázáno koupání. A je dokonce hlídané. Až k němu vede cyklostezka, která je zároveň i turistickou trasou. Po tud je cesta nenáročná. Část cesty jdete podél Schwarzenberského plavebního kanálu (krásná technická památka), minete akvadukt (další zajímavá technická památka) a nějaké to občerstvení, kde nemají pivo (tak říkáme kioskům, kde nabízí pouze Grambrinus - milovníci značky prominou).

Na rozcestí Pod Kameným mořem na vás čeká rozhodnutí, kterou cestou se vypravit. Na Plechý je přístup ze tří stran - po červené po rakouské cestě (ta se nás tady netýká), po žluté směrem od rozcestníku Pod Plechým, případně z druhé strany zážitkovou naučnou stezkou Duch pralesa od Plešného jezera. Nicméně obě české cesty jsou stejně zážitkové a všichni turisté při výstupu vypadají, že každou chvíli vypustí duši. My si zvolili okruh se zážitkou trasou nahoru. Jestli si pamatujete, tak na začátku svého slovního průjmu jsem zmiňovala, že se mám šetřit. Hele, co 300 m jsem odpočívala, ale blažilo mne, že i tak jsem předbíhala některé netěhotné vrstevnice 😎. A dobrá zpráva, cestou jsem neporodila.

Je to krpál, ale výhledy jsou luxusní. Však jsou taky na cestě hned 3 vyhlídky.

Vrchol jsem zdolala a spokojeně si odškrtla čtvrtou horu z výzvy - takže příští rok Beskydy 😉.

Dolů už to šlo lépe, ale musím tedy říct, že k parkovišti jsem přicházela značně zdrachaná. Mapy trochu kecaly a bylo to o fous dál (asi 17 km). My si pak eště přihodili procházku k Schwarzenberskému kanálu a večer měli na hodinkách asi 23 km.

Roklan (Rachel)

Beru to chronologicky a Roklan a Špičák byly dva vrcholy naplánované na jeden den. Ano, zní to vražedně, ale vysvětlím plán. Nejprve mrkněte na mapky tras Roklanu.

Jenže v tomto případě jsme vycházeli ze startovací pozice parkoviště Gfäl. Bohužel na toto parkoviště je možné dojet pouze autobusem (to autor blogu, ze kterého jsem čerpala, zapomněl uvést). Takže byla nutná změna plánu. Řeknu hned na začátek, že to byl krok špatným směrem. Ale mapku vám sem dám a popasujte se s tím po svém.

Roklan (německy Großer Rachel, česky někdy také jako Hora nad Roklí nebo Rokelská hora) je se svými 1453 m druhou nejvyšší horou Šumavy a Bavorského lesa. Z české strany k ní není přístup (značná část cest mezi Šumavou a Bavorským lesem byla za socíku zneprůchodněna a z důvodu ochrany přírody se po revoluci neobnovily). Proto obě naše trasy startovaly v Německu.

Nahardní trasa začínala u vlakového nádraží Spiegelau. Z části vedla po asflatce (cyklostezce) lesem a pak začalo stoupání. A když mrknete na výskový profil, tak vám asi dojde, že to nebylo decentní stoupání. No zkrátím to. Roklan si ještě dlužím, protože po 500 výskových metrech jsem to vzdala. Takže z výstupu na Roklan byla 11km procházka lesem. Alespoň máme důvod se do Bavorska vrátit.

Ale když už jsem v těchto končinách byli, nakoupili jsem si bavorksé klobásy, preclíky a pivo (pro Jirku samozřejmě, já měla to nealko z fotky).

Špičák

Bylo třeba spravit si náladu a něco taky vidět. Přesunuli jsme se pod Špičák. Špičák je 1202 m vysoká hora v Královském hvozdu u Železné Rudy.

Jirkův plán by pro mne byl vysoký cíl i po zdolání nejsnazší trasy Roklanu. Sáhla jsem po berličce zvané lanovka.

V ceně lanovky (https://sumava.spicak.cz/cz/sekce/lanovka-spicak-64/) je rozhledna na Špičáku, ale panoramata se otevírají už od vrcholu lanovky. Tohle jsem ten den potřebovala (nemám rada tyhle turistický prohry 😁).

Pohodovým tempem jsem došli k Černému jezeru, od něja k Čertovu jezeru a po sjezdovce dolů zpět na parkoviště. Relativně pohodová procházka lesem po příjmených stezkách. Jezera jsou obě krásná. Tenhle okruh je opravdu za odměnu.

A my si splnili druhý vrchol tohoto týdne. Přiznám se, že na další už nedošlo, ač byl v plánu ještě Stožec. Měli jsme už třetí den za sebou v nohách kolem 20 km a musím říct, že mě sundala únava. Zbytek Šumavského tripu už jsem se držela zpět. Samozřejmě jsme si dopřáli Kvildu, Jezerní slať, Chalupskou slať, vylezli jsme si na rozhlednu na Chráňovně, na Pustý hrádek a Kašperk, Rabí, omrkli vlčí výběh v Srní, rysí výběh na Kvildě, sovinec v Borových Ladách, došli si k Haswaldské kapli, navštívili nějaká města a pivovary v nich, dopřáli si šumavské kyselo - zkrátka vymetli jsem, co se dalo, ale vrcholová turistika už na programu dne nebyla.

I tak to byl super trip a já si dokázala, že i v 7. měsíci těhotenství můžu normálně fungovat 😉.

Vlaďka
Mám ráda eurotripy a mám vedle sebe cestovatelského blázna, co například dojel z Pardubic do Santiaga na kole.